czwartek, 9 czerwca 2011

Jak skutecznie reklamować swoją firmę?

Coraz trudniej jest dzisiaj dotrzeć ze swoją ofertą do właściwego klienta. Firmy wydają ogromne pieniądze na reklamę swoich usług czy produktów, a klienci i tak nie chcą oglądać reklam. Zastanawiałeś się nad tym jak pokonać konkurencję, jak stworzyć tanią i skuteczną reklamę? Co w dzisiejszych czasach działa najlepiej?

Często rozmawiam z przedsiębiorcami, którzy wydają pieniądze na ulotki, broszurki i inne materiały reklamowe. Większość z tych form reklamy kosztuje wiele pieniędzy a przynosi małe zyski. Ponieważ klienci wyrzucają ulotki do kosza zanim zdążą je przeczytać i przeanalizować skuteczność takiej reklamy spada poniżej 1%.

Co w tej sytuacji zrobić?

Rozwiązaniem są nowoczesne
metody reklamy przez portale społecznościowe, czyli Facebok oraz Youtube

Dlaczego warto reklamować się na Facebooku?

Działania na facebooku mają przede wszystkim za zadanie budować relację i wzbudzać zaufanie. Użytkownicy facebooka, jak i inni ludzie, nie lubią reklam. Jednak reklama płatna daje dużą klikalność. Dzieje się tak przede wszystkim ze wzglądu na możliwość dokładnego sprecyzowania grupy docelowej poprzez określenie danych demograficznych (wiek, obszar zamieszkania), określenie zainteresowań a najważniejszą rzeczą jest określenie grupy kontaktów. Mamy możliwość np. dotrzeć z reklamą do wszystkich znajomych naszych fanów.


Załużmy, że nasz fan page ma 100 fanów i każdy z nich ma średnio 50 osób jako swoich znajomych. Nasza reklama zostanie wyświetlona u 5000 osób. Dlatego zanim zaczniemy reklamować się w sposób płatny warto zadbać o dobrego fan page i zdobyć wielu fanów i z nimi nawiązać relację.
Ile kosztuje reklama na facebooku?
Mamy tu analogiczny system rozliczeń jak w google adwords, czyli sami ustalamy budżet całkowity lub miesięczny, a jesteśmy rozliczania za kliknięcie kosztujące 0,4 do 08 EUR. Jedno kliknięcie jest droższe do kliknięć w Google Adwords jednak skuteczność jest dużo większa.

Jak reklamować się na Youtubie?

Kolejnym miejscem gdzie warto zacząć się reklamować jest popularny portal z darmowymi filmami i muzyką. Na YT każdy może zamieścić za darmo film pokazujący swoje produkty czy usługi, pod warunkiem, że video będzie mniejsze niż 2 GB i krótsze niż 15 min.

Proste wskazówki do sukcesu reklamowego z YouTube:

- unikalne dobrej jakości video
- dobrze dobrane słowa kluczowe (często ignorowane TAGI w czasie wgrywania filmu)
- częsta aktualizacja profilu i dodawanie nowych filmów niekoniecznie reklamowych
- kanał subskrypcji ustawiony na każdym filmie
- zachęta dla oglądającego by polecił film znajomym



Pozostałe płatne metody zachęcenia do oglądania filmów:

Film promowany – Dzięki tej opcji ikona i opis filmu wyświetla się najwyżej w wynikach wyszukiwania Youtube oraz jako film polecany po obejrzeniu innego filmu w tej kategorii.

Nakładka reklamowa na film – zapewne widziałeś film, na który na dole został nałożony przeźroczysty pasek z tekstem lub linkiem. Zabieg taki nazywa się inVideo i polega na skierowaniu reklamy graficznej z google adwords na twój konkretny film.

Kolejna metoda reklamy przez ten portal jest spot reklamowy wyświetlany na początku filmu, który chcesz obejrzeć. Jest to przykład uporczywej reklamy nie mniej jednak dosyć skutecznej gdyż reklamy nie można wyłączyć przed upływem 15 lub 30 sekund (w zależności od długości filmu). Reklama taka nazywa się InStream i można ją również połączyć z pojawieniem się w trakcie wyświetlania filmu baneru reklamowego po prawej stronie filmu.
Ponadto YT daje możliwość umieszczenia reklamy w telefonie komórkowym oraz możliwość umieszczania banerów emitowanych w całym portalu Youtube.

Istnienie i reklamowanie się na tych dwóch portalach zwiększa szanse na dotarcie do klientów. A jeśli na tych portalach zastosujesz metody marketingu partyzanckiego oraz wirusowego Twoje szanse na sukces wzrastają tysiąckrotnie.

Marketing Partyzancki to marketing zaskoczenia, niepowtarzalności i oderwania od tradycyjnej formy reklamy. To forma marketingu zakładająca niskie koszty reklamy a wysoką skuteczność. „Partyzanci” wykorzystują naturalne środowisko grupy docelowej wtapiając się w nie i stając się jego częścią. Klient doświadcza obecności firmy czy produktu, a nie oglądając czy czytając reklamy. Najnowszą i najciekawszą ostatnio w Polsce kampanią partyzancką jest kampania Danio. Znana już ze spotów TV maskotka małego głoda tym razem stała się uchwytem w autobusach i tramwajach komunikacji miejskiej kilku miast naszego kraju. Ten przykład idalnie oddaje zasady marketingu partyzanckiego i równocześnie wykorzystuje inne formy marketingu.

Marketing wirusowy (zwany też szeptanym) zakłada rozpowszechnienie przekazu reklamowego przez samych konsumentów. Jest tu prosta zasada skoro mi się ten przekaz spodobał i przyniósł mi ciekawe wrażenia to warto by zobaczyli go moi znajomi. W ten sposób reklama rozprzestrzenia się z ust do ust, z komputera do komputera.
Najlepszymi sposobami by to osiągnąć jest stworzenie gry, filmu, który będzie bawić, śmieszyć lub intrygować, zakamuflowanie w nim przekazu reklamowego i wypuszczenie w ruch poprzez portale społecznościowe.
W następnych artykułach postaram się przybliżyć zagadnienia związane z marketingiem szeptanym na portalach społecznościowych.
Zapraszm Cię również na mój najnowszy DARMOWY kurs pt. "Marketing partyzancki, czyli jak skutecznie wykopać konkurencję z rynku".
Aby się zapisać podaj swoje imie i mail i kliknij ZAPISZ się.

Imię:
Adres email:

Ps. W komentarzu napisz jakie zagadnienie z zakresu reklamy i sposobów dotarcia do klienta warto poruszyć na tym blogu.









































6 komentarzy:

  1. Jak zalożyć bloga to teraz prawie każdy wie ale faktycznie sprowadzić na niego ruch to jest teraz problem a taka reklama partyzancka to może być ciekawa sprawa. Zarobić w MLM bez ruchu na stronie jest bardzo ciężką sprawą więc warto się zastanowić nad tą forma reklamy swojego bloga.

    OdpowiedzUsuń
  2. Reklama na Facebooku, to potężne narzędzie, jednak jeżeli content naszej strony nie będzie zachęcający, to ilość kliknięć "lubię to" nie przełoży się na wytworzenie relacji z klientem, a to z kolei nie przekłada się na sprzedaż realną. Trzeba wiedzieć jak się promować, albo zatrudnić profesjonalną agencję ;).

    OdpowiedzUsuń
  3. W dzisiejszych czasach reklama przede wszystkim opiera sie na internecie - portale społecznościowe, np. fb, o którym między innymi wspominasz. To bardzo przydatne narzędzia, a dodatkowo niektóre z nich - darmowe.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie ma jednego, uniwersalnego przepisu na skuteczną, ciekawą i niebanalną reklamę usług czy produktów. Jednak od dawna mówi się, że istnieją trzy podstawowe czynniki, które mają bezpośredni wpływ na skuteczność reklamy. To określenie grupy docelowej, wybór produktu, a także nakreślenie unikalnych cech oferty. Pominięcie któregokolwiek skutkuje osłabieniem skuteczności przekazu reklamowego.

    OdpowiedzUsuń
  5. Warto także pamiętać o internetowych metodach promocji - mam tutaj na myśli między innymi pozycjonowanie serwisów, marketing wirusowy oraz marketing szeptany, a także różnego rodzaju kampanie e-marketingowe. Tutaj znajduje się więcej szczegółowych informacji na ten temat - http://www.ideo.pl/emarketing/.

    OdpowiedzUsuń